Het project ‘Smart Mobility’ voor de spoorwegen heeft grote uitdagingen op digitaal vlak en ook op gebied van data en data-flows. Treinreiziges krijgen vandaag via verschillende infokanalen informatie die niet altijd coherent, consistent, compleet of gepersonaliseerd is. Er bestaan momenteel 17 infokanalen, die niet altijd met elkaar gelinkt zijn. Daarnaast worden reizigers in België geconfronteerd met sterk gefragmenteerde diensten wanneer hij aangewezen is op combineren van meerdere (openbare) vervoersmodi. Verschillende operatoren in Vlaanderen, Wallonië, Brussel (metro/tram/bus) en nationaal (trein) bieden slechts in beperkte mate vervoerbewijzen die op elkaar zijn afgestemd qua verdeling en prijszetting.
De eerste doelstelling is om de klanttevredenheid te verhogen. Dit door een betere service te leveren in alle situaties, ook bij incidenten of verstoord verkeer. Het programma Reizigersinformatie centraliseert, verwerkt en verrijkt data. Vervolgens vormt het programma deze om naar kwalitatieve informatie voor reizigers op het Belgische spoornet en voor geselecteerde partners. Finaal wordt al deze informatie ter beschikking gesteld op alle infokanalen.
Het tweede doel van het project is het gebruik van het openbaar vervoer en in het bijzonder NMBS te stimuleren en digitale instrumenten te ontwikkelen die intermodale reizen van deur tot deur met het openbaar vervoer vergemakkelijken en bevorderen. Dit wordt bereikt door middel van:
- Efficiënte intermodale routeplanners (in real time)
- Een moderne, digitale ticketdistributie
- Duidelijke en gebruiksvriendelijke digitale interfaces
- Biljetten die aangepast zijn aan de noden en reisgewoonten van de reizigers
Dit project helpt elke persoon in België die wil gebruik maken van intermodale duurzame mobiliteit van deur tot deur.
De realisatie van de verschillende aspecten werd gestart in het derde kwartaal van 2021 en zal lopen tot het eerste kwartaal van 2025.