Nieuwe maatregelen om emissiefraude tegen te gaan

Nieuwe maatregelen om emissiefraude tegen te gaan
Mobiliteit

De transportsector is de belangrijkste lokale bron van stikstofdioxide en draagt ook in belangrijke mate bij tot de fijnstofconcentraties. Om de gezondheid van mens en milieu in Vlaanderen te beschermen zijn in deze sector heel wat noodzakelijke beleidsmaatregelen genomen of voorzien. Veel daarvan hebben impact op het leven van onze burgers: denk aan lage-emissiezones, vergroening van de verkeersfiscaliteit en maatregelen om de groei in mobiliteitsvraag onder controle te houden.

Het is daarbij van belang dat een rechtvaardig en evenwichtig beleid wordt gevoerd. De overheid vraagt inspanningen van de bevolking, maar moeten er ook over waken dat er kordaat en efficiënt wordt opgetreden tegen partijen die het niet nauw nemen met de geldende milieubeschermingsmaatregelen. Dit komt in de transportsector helaas te vaak voor. Dieselgate maakte duidelijk dat voertuigfabrikanten in Europa de emissienormen vaak ongestraft met de voeten kunnen treden. Daarnaast frauderen een beperkt aantal eigenaars met hun wagen of vrachtwagen(s), waarbij zij kosten besparen maar enorme emissies veroorzaken en zo de milieu-inspanning van vele andere burgers en de overheid tenietdoen. De grote impact hiervan werd in recent beleidsonderzoek van bOMG aan de oppervlakte gebracht.

Dit project beoogt het vertrouwen te herstellen in het controlesysteem om emissies te beperken, illegale en oneerlijke praktijken te bestrijden met het oog op milieubescherming en een gelijk en eerlijk economisch speelveld te creëren om innovatie te ondersteunen. 

Het voorgestelde beleid vloeit voort uit wetenschappelijk en beleidsstrategisch onderzoek uitgevoerd in opdracht van bOMG tijdens recent afgerond studiewerk. Op basis van de bevindingen uit het onderzoek wordt in samenwerking tussen de bevoegde ministers van leefmilieu en van mobiliteit een plan van aanpak uitgewerkt dat concreet invulling geeft aan de aanbevelingen.

Het project richt zich op voertuigeigenaars en voertuigfabrikanten. De ganse bevolking zal baten ondervinden van een betere luchtkwaliteit.

Verantwoordelijke overheid Vlaamse overheid
  EU Funded

Dit project beoogt het vertrouwen te herstellen in het controlesysteem om emissies te beperken, illegale en oneerlijke praktijken te bestrijden met het oog op milieubescherming en een gelijk en eerlijk economisch speelveld te creëren om innovatie te ondersteunen. 

Het voorgestelde beleid vloeit voort uit wetenschappelijk en beleidsstrategisch onderzoek uitgevoerd in opdracht van bOMG tijdens recent afgerond studiewerk. Op basis van de bevindingen uit het onderzoek wordt in samenwerking tussen de bevoegde ministers van leefmilieu en van mobiliteit een plan van aanpak uitgewerkt dat concreet invulling geeft aan de aanbevelingen.

Het project richt zich op voertuigeigenaars en voertuigfabrikanten. De ganse bevolking zal baten ondervinden van een betere luchtkwaliteit.

Uitgesteld

januari 2023

Goedkeuring van de wettelijke kaders voor een nieuwe deeltjesteltest tijdens inspecties en voor de monitoring van voertuigemissies op de weg

Voltooid

Goedkeuring van:
- Wetgeving die vereist dat vanaf juli 2022 de nieuwe deeltjesteltests worden opgenomen in periodieke en niet-periodieke inspecties;
- Wetgeving die het gebruik van gegevens die zijn verzameld tijdens emissiemetingen op de weg toestaat om: toezicht te houden op en naleving af te dwingen van emissiegerelateerde technische voertuigvereisten; onderzoek te doen; en eigenaren van problematische voertuigen op te roepen om deze aan een gedeeltelijke voertuiginspectie te onderwerpen.

Uitgesteld

oktober 2024

Deeltjestellerdatabase en wegcontroles van lichte bedrijfsvoertuigen

Voltooid

Ingebruikname van een database waarin gegevens van deeltjestellers worden geïntegreerd die zijn afkomstig van periodieke inspectieobservaties.
Goedkeuring van het wettelijk kader voor de invoering van wegcontroles van lichte bedrijfsvoertuigen.

Meer projecten rond mobiliteit