MIVB-depot Marly wordt klaargestoomd voor 100 elektrische bussen

MIVB-depot Marly wordt klaargestoomd voor 100 elektrische bussen
Mobiliteit

Als gevolg van Covid hebben de gebruikers nieuwe vervoersgewoonten aangenomen en heeft het gebruik van personenwagens zich verdergezet. De ontwikkeling van een busnet met schone bustechnologie maakt het mogelijk tegemoet te komen aan de behoeften van gebruikers in hun zoektocht naar ecologisch verantwoorde vervoerswijzen.

De Gewestelijke Beleidsverklaring 2019-2024 in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bevestigt een geleidelijke afschaffing van diesel tegen uiterlijk 2030 en van benzine en LPG tegen uiterlijk 2035. De MIVB moet hierop voorbereid zijn.

Daarom testte MIVB drie technologieën voor elektrische bussen met 7 midibussen (Solaris), 5 standaardbussen (Bolloré) en 25 gelede Solaris-bussen (op lijn 64). Dankzij deze tests is er verbetering in het (her)laden van de batterijen van de bussen, zowel 's nachts in het depot als langs de lijn met 'opportunity' lading. Daarnaast werden 110 standaard hybride bussen (12 meter) en 141 gelede hybride bussen (18 meter) aangekocht en in gebruik genomen. Na deze tests met elektrische en hybride bussen zal MIVB nog meer inzetten op electrische bussen en zal er ook een busdepot ingericht worden dat volledig is gewijd aan elektrische technologie.

De investering omvat een nieuwe bestelling van 50 e-bussen, voor het depot van Marly (Noord-West), dat uiteindelijk een capaciteit van 100 elektrische bussen zal hebben.

Dit project is gericht op de gebruikers van het openbaar vervoer en de bevolking in het algemeen.

De bestellingen voor de stelplaats zullen in 2022 worden geplaatst, terwijl de bestelling voor de aankoop van de bussen begin 2023 zal worden geplaatst. Alle bussen en hun infrastructuur zullen begin 2025 operationeel zijn.

Budget Het volledige bedrag dat voorzien wordt voor dit project miljoen € 55

Verantwoordelijke overheid Brusselse overheid

Klimaat Dit cijfer toont in hoeverre het project bijdraagt tot een groene transitie 100%

Digitalisering Dit cijfer toont in hoeverre het project bijdraagt tot een digitale transitie 0%

Einddoel
45Vehicles

Deadline 2025

SDGs Dit project levert een bijdrage aan minstens één van de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties
Betaalbare en duurzame energie
Betaalbare en duurzame energie
Duurzame steden en gemeenschappen
Duurzame steden en gemeenschappen
Klimaatactie
Klimaatactie
  EU Funded

MIVB-depot Marly wordt klaargestoomd voor 100 elektrische bussen

Mobiliteit
Groener wegvervoer

Totale budget 55 miljoen €

Klimaat

Digitalisering

Brusselse overheid 55 miljoen €

Privé +0 miljoen €

Publiek +0 miljoen €

SDGs Dit project levert een bijdrage aan minstens één van de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties
Betaalbare en duurzame energie
Betaalbare en duurzame energie
Duurzame steden en gemeenschappen
Duurzame steden en gemeenschappen
Klimaatactie
Klimaatactie

Totale doel 45 Vehicles

Tijdslijn

317
Vandaag

oktober 2024

Formele bestelling van groene bussen en bijbehorende laadinfrastructuur in Vlaanderen en Brussel

Uit te voeren

Vergroening van het buspark – BHG

  • Ontvangst van de offertes voor aanbestedingen, gunning van aanbestedingen en bestelling van de werkzaamheden en de oplaadinfrastructuur voor de busdepots
  • Ontvangst van de offertes voor aanbestedingen, gunning van aanbestedingen en bestelling van 50 gelede volledig elektrische bussen

oktober 2025

Ingebruikname groene bussen en technische aanpassing van depots in Vlaanderen en Brussel

Uit te voeren

Vergroening van het buspark – BHG

  • Voltooiing van de algemene werkzaamheden (ook elektriciteitsinfrastructuur voor de laadstations) en oplaadinfrastructuur geleverd aan het busdepot
  • Levering van gelede elektrische bussen en tests

Meer projecten rond mobiliteit