Als gevolg van Covid hebben de gebruikers nieuwe vervoersgewoonten aangenomen en heeft het gebruik van personenwagens zich verdergezet. De ontwikkeling van een busnet met schone bustechnologie maakt het mogelijk tegemoet te komen aan de behoeften van gebruikers in hun zoektocht naar ecologisch verantwoorde vervoerswijzen.
De Gewestelijke Beleidsverklaring 2019-2024 in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bevestigt een geleidelijke afschaffing van diesel tegen uiterlijk 2030 en van benzine en LPG tegen uiterlijk 2035. De MIVB moet hierop voorbereid zijn.
Daarom testte MIVB drie technologieën voor elektrische bussen met 7 midibussen (Solaris), 5 standaardbussen (Bolloré) en 25 gelede Solaris-bussen (op lijn 64). Dankzij deze tests is er verbetering in het (her)laden van de batterijen van de bussen, zowel 's nachts in het depot als langs de lijn met 'opportunity' lading. Daarnaast werden 110 standaard hybride bussen (12 meter) en 141 gelede hybride bussen (18 meter) aangekocht en in gebruik genomen. Na deze tests met elektrische en hybride bussen zal MIVB nog meer inzetten op electrische bussen en zal er ook een busdepot ingericht worden dat volledig is gewijd aan elektrische technologie.
De investering omvat een nieuwe bestelling van 50 e-bussen, voor het depot van Marly (Noord-West), dat uiteindelijk een capaciteit van 100 elektrische bussen zal hebben.
Dit project is gericht op de gebruikers van het openbaar vervoer en de bevolking in het algemeen.
De bestellingen voor de stelplaats zullen in 2022 worden geplaatst, terwijl de bestelling voor de aankoop van de bussen begin 2023 zal worden geplaatst. Alle bussen en hun infrastructuur zullen begin 2025 operationeel zijn.