De belangrijkste uitdagingen die door de geplande investeringen in schoolgebouwen in de Federatie Wallonië-Brussel moeten worden aangepakt, zijn:
- Klimaattransitie: Grote investeringen en snellere beschikbaarheid van de middelen van het Europese herstelplan, moeten de investeringen in energie-efficiëntie van scholen opdrijven.
- De ecologische transitie: i De projecten moeten rekening houden met de bescherming en het herstel van biodiversiteit, regenwaterbeheer, afvalbeheer, luchtkwaliteit, de onschadelijkheid van bouwmaterialen en het naleven van DNSH-voorschriften (Do No Significant Harm).
- Pedagogische ontwikkelingen: de aanpassing van gebouwen aan de ecologische normen vereist een grootschalige en grondige renovatie. Renovaties moeten ook rekening houden met pedagogische ontwikkelingen (internetaansluitingen, gemeenschappelijke kern, ateliers...).
- Toegankelijkheid: onderwijs is verplicht inclusief. Gebouwen moeten zo ontworpen zijn dat iedereen vlot toegang heeft.
Het project stelt enerzijds een investeringsplan voor schoolgebouwen voor - die eigendom zijn van de Franse Gemeenschap - en anderzijds een projectoproep met oog op de subsidiëring van investeringen in schoolgebouwen van de onderwijsnetten - door de Franse Gemeenschap. Het voorgestelde project bevat 140 000 m² aan gebouwen die een daling in het verbruik van primaire energie moeten verwezenlijken.
Alle infrastructuurprojecten zullen worden voltooid tussen het 2e kwartaal van 2020 en het 3de kwartaal van 2026. Aangezien het gehele project bestaat uit een groot aantal investeringsdossiers, zullen voor elk daarvan afzonderlijke begin- en einddata worden vastgesteld. De hierboven aangekondigde data vormen het globale tijdschema.