Het project heeft als doel de transitie van (personen)wagens op fossiele brandstoffen naar elektrische wagens te faciliteren en de uitrol van laadinfrastructuur te versnellen. Begin 2021 bestond amper 1% van het wagenpark uit elektrische wagens, hoewel transport verantwoordelijk is voor meer dan 22% van de CO2-emissies in België. Door te investeren in de transitie tot elektrische en hybride-plug-in wagens kan deze uitstoot fors verminderen op korte termijn.
Daarnaast wil het project de hefboom zijn voor de adoptie van elektrische wagens door meer dan 51.000 thuislaadpunten en 5.000 openbare laadstations mede te financieren. De laadinfrastructuur thuis en op publiek toegankelijke plaatsen is essentieel in het realiseren van de overstap naar zero-emissie verplaatsingen. Deze investering zal de 'range anxiety', dat vaak gepaard gaat met elektrisch rijden, elimineren en zo een van de grootste obstakels tot de overstap naar een elektrisch wagenpark uit de weg ruimen.
Dit project beoogt (toekomstige) eigenaars van elektrische auto's en bedrijven die (semi)openbare laadstations willen aanbieden, een fiscale stimulans te bieden waarmee zij de kosten voor de installatie van een laadstation kunnen aftrekken. Onrechtstreeks zal ook de bredere maatschappij het voordeel ondervinden door de vergroening van het wagenpark.
Het project ging van start in september 2021 en zal lopen tot augustus 2024. In deze periode wordt een forse stijging verwacht in het aanbod van elektrische wagens.