Het project heeft als doel de transitie van (personen)wagens op fossiele brandstoffen naar elektrische wagens te faciliteren en de uitrol van laadinfrastructuur te versnellen. Begin 2021 bestond amper 1% van het wagenpark uit elektrische wagens, hoewel transport verantwoordelijk is voor meer dan 22% van de CO2-emissies in België. Door te investeren in de transitie tot elektrische en hybride-plug-in wagens kan deze uitstoot fors verminderen op korte termijn.
Dit project wil een hefboom zijn voor de adoptie van elektrische wagens door minstens 36.000 en mogelijk tot 51.000 thuislaadpunten mede te financieren. Naar verwachting zullen ook 5.000 publieke laadstations van de fiscale stimulans gebruik maken. Bovendien is een verhoogde aftrek voorzien voor slimme bi-directionele laadpalen, waarmee auto's ook stroom aan het net kunnen teruggeven op momenten dat er minder hernieuwbare energie kan opgewekt worden uit wind of zon.
De laadinfrastructuur thuis en op publiek toegankelijke plaatsen is essentieel in het realiseren van de overstap naar zero-emissie verplaatsingen. Deze investering zal de 'range anxiety', dat vaak gepaard gaat met elektrisch rijden, elimineren en zo een van de grootste obstakels tot de overstap naar een elektrisch wagenpark uit de weg ruimen.
Dit project beoogt (toekomstige) eigenaars van elektrische auto's en bedrijven die (semi)openbare laadstations willen aanbieden, een fiscale stimulans te bieden waarmee zij de kosten voor de installatie van een laadstation kunnen aftrekken. Onrechtstreeks zal ook de bredere maatschappij het voordeel ondervinden door de vergroening van het wagenpark.
Om van de fiscale maatregel te kunnen genieten, zal de eigenaar van de laadpaal bovendien moeten gebruikmaken van groene stroom. Zo geven we de energietransitie een extra duw in de rug.
Het project ging van start in september 2021 en zal lopen tot augustus 2024. In deze periode wordt een forse stijging verwacht in het aanbod van elektrische wagens.