Het plan 'Boost for Rail’ wil de aantrekkelijkheid van het spooraanbod snel verbeteren door de veiligheid, betrouwbaarheid, stiptheid en toegankelijkheid van het spoorwegsysteem via gerichte investeringen op te krikken.
De toegankelijkheid van ontvangstvoorzieningen voor alle personen is een sleutelelement in de ontwikkeling van het treinverkeer in België. In het bijzonder voor personen met beperkte mobiliteit (personen met een permanente of tijdelijke handicap, gezinnen met kinderen, reizigers met koffers...). Momenteel is slechts 14% van de stations van het netwerk toegankelijk, goed voor een aandeel van 29% van alle reizigers. De belangrijkste uitdaging van dit project bestaat erin de toegankelijkheid te verhogen en tegelijk de impact op de exploitatie van het spoorwegnet te beperken.
Op korte termijn werden verschillende 'quick wins'-investeringsprojecten geïdentificeerd met realisatie op zeer korte termijn (2021). Een voorbeeld is de capaciteit van de fietsenstallingen in 2021 met 6.000 plaatsen verhogen.
Op langere termijn hebben Infrabel en de NMBS de gezamenlijke doelstelling om tegen 2030 een netwerk van minstens 40 toegankelijke stations uit te bouwen waarbij 85-90% van de reizigers betrokken is. Concreet zullen er tussen 2022 en 2025 bijkomende autonoom toegankelijke stations gebouwd worden, voornamelijk het GEN-ANGELIC-net (voorstadsnet Brussel-Antwerpen-Gent-Luik-Charleroi).
Vier criteria zijn nodig om een station onafhankelijk toegankelijk te maken:
- Hoge perrons (76cm)
- Perrons toegankelijk via hellingbanen of liften
- Een podotactiel geleidingssysteem
- Minstens 1 geldautomaat toegankelijk voor personen met beperkte mobiliteit
Alle Belgische (en Europese) burgers die van de trein gebruik kunnen maken voor hun verplaatsingen zullen van deze aanpassingen kunnen genieten.