Het gewestelijke mobiliteitsplan Good Move wil het aantal particuliere autoritten tegen 2030 met 25% verminderen. Een verschuiving naar duurzame vervoerswijzen is hiervoor noodzakelijk. Het doel is om het aantal kilometers dat te voet en met de fiets wordt afgelegd met 10% te doen stijgen.
De modal shift naar duurzame vervoerswijze zal zorgen voor lee.fbaardere steden, een impuls voor de lokale economie, schonere lucht en een gezondere bevolking, meer comfort en veiligheid voor fietsers en ook een vermindering van de CO2-uitstoot
De belangrijkste doelstelling is het voltooien en verbeteren van het VeloPlus fietsnetwerk op gewestelijke wegen, maar ook op gemeentelijke wegen. Dit netwerk is onderdeel van het mobiliteitsplan Good Move en maakt verplaatsingen over middellange en lange afstand binnen en naar het Brussels Hoofdstedelijk Gewest mogelijk.
De projecten maken de voltooiing van al bestaande voorzieningen tot complete routes mogelijk. Zodra deze basisstructuur is voltooid, zou het gehele Gewest worden bediend door een kwaliteitsnet.
Via Mobiliteit Brussel, is 20 miljoen euro uitgetrokken om 11,7 km nieuwe en 4,5 km heraangelegde fietspaden, alsook 7.000 publieke fietsparkeerplaatsen te realiseren. Via het Beliris-instrument van de federale overheid wordt het project aangevuld met 14,1 miljoen euro om nog eens 4,8 km nieuwe en heraangelegde fietspaden te realiseren.
De uitvoering hiervan moet uiterlijk op 30 juni 2026 zijn voltooid.