De beslissing om dieselvoertuigen, benzine en LPG te bannen betekent dat er steunmaatregelen voor alternatieven nodig zijn. Een voorbeeld is een openbaar toegankelijk oplaadaanbod, ook voor particuliere voertuigen. Dit voornamelijk omdat slechts een minderheid van de huishoudens in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest over een eigen parkeerplaats beschikt (ongeveer 26%).
januari 2022
Aanneming van een plan voor de uitvoering van de laadinfrastructuur in Brussel
Voltooid
Aanneming van een decreet tot vaststelling van de veiligheidsnormen die moeten worden nageleefd voor de installatie van oplaadpunten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, met inbegrip van een minimumpercentage dat uiterlijk op 31 december 2025 op elke parking moet worden geïnstalleerd. En de aanneming van een plan voor de uitvoering van de infrastructuur, dat het volgende moet omvatten
- een geografische verdeling van de in Brussel te installeren openbare oplaadpunten, die vervolgens om de drie jaar wordt bijgewerkt
- een streefcijfer voor de installatie van openbare oplaadpunten in de periode 2022-2024
- een installatieplan voor snelladers in de stad
- een installatieplan voor laadinfrastructuur buiten de straat, dat wordt besproken met alle belanghebbenden (zoals openbare parkeerplaatsen, detailhandel, woningbouw, kantoorgebouwen).
Dit plan moet in overeenstemming zijn met de richtlijn infrastructuur voor alternatieve brandstoffen, regelmatig worden bijgewerkt en ervoor zorgen dat de doelstelling van het Gewest wordt gehaald.