Het project valt onder het Europese beleid ter bevordering van de modal shift en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen veroorzaakt door personenvervoer. De modal shift naar de fiets speelt in op verschillende klimaatuitdagingen door het verminderen van verkeersemissies (personen en goederen), luchtverontreiniging, verkeersopstoppingen en van het aantal verkeersongevallen. Dit project moet dan ook een concreet antwoord bieden op meerdere belangrijke Europese doelstellingen en Vision Zero (nul ongevallen tegen 2050, koolstofneutraliteit tegen 2050, Air pollution EU-limits).
Door gebruikers een infrastructuur aan te bieden die beantwoordt aan lokale behoeften, wil men het het vervoersaandeel van de auto verminderen ten voordele van actieve vervoerswijzen. Om dit te bereiken moeten er infrastructuren worden ontwikkeld die het fietsgebruik en -cultuur laten groeien.
Dit project voorziet een fietsnetwerk in Waals-Brabant richting Brussel om de continuïteit van routes naar de hoofdstad te verzekeren. Meer concreet gaat het om 11,57 km fietspaden die nieuw worden aangelegd als onderdeel van een twee routes die intotaal 27 km fietspad zullen tellen:
- De ene loopt langs de E411 over een lengte van 12 km
- De andere langs de N275 over een lengte van ongeveer 15 km
Deze fietsnetwerken leunen aan bij de lopende hervorming in Wallonië rond 'fietscultuur' en de daaraan gelinkte diensten (bewustmaking, opleiding, reparatiewerkplaatsen, enz.). Het project wordt opgevolgd in nauwe samenwerking met de provincie Waals-Brabant, die zeer actief is op het vlak van fietsbeleid.
Vanaf 2024 zullen de eerste fietsers gebruik kunnen maken van deze fietscorridors naar Brussel. De uitvoering van de werkzaamheden voor de E411-corridor begint eind 2023 en wordt voltooid in 2024. De corridors zullen worden uitgerust met verlichtings- en meetsystemen om het gevoel van veiligheid te vergroten en om de monitoring van de nieuwe voorzieningen te verzekeren. De corridor langs de N275 zal tegen najaar 2022 al een eerste traject voltooid zien tot in La Hulpe. Het tweede traject zal afgerond worden in 2024.
De volledige realisatie is voorzien voor 30 juni 2026.