De traagheid en complexiteit van de vergunningsprocedures worden gezien als een grote hindernis voor de revolutie op het gebied van hernieuwbare energie en voor het concurrentievermogen van de sector. Het kan tot 9 jaar duren om een vergunning te krijgen voor windenergieprojecten en tot 4,5 jaar voor fotovoltaïsche projecten op de grond. De heterogene wachttijden voor vergunningen in de verschillende lidstaten tonen aan dat nationale regels en administratieve capaciteiten de procedures voor het verlenen van vergunningen bemoeilijken en vertragen. Om bij te dragen tot snellere vergunningsprocedures voor projecten rond hernieuwbare energie en de bijbehorende infrastructuur, wijzigt de Commissie haar voorstel voor een richtlijn inzake energie uit hernieuwbare bronnen. Het herziene voorstel moet het beginsel dat hernieuwbare energie van groot openbaar belang wordt geacht, operationeel maken, zones voor de versnelde invoering van hernieuwbare energie aanwijzen en andere middelen invoeren om het vergunningsproces te verkorten en te vereenvoudigen en tegelijk de risico's en negatieve milieueffecten tot een minimum te beperken.
Het hervormingsvoorstel Versnelling van de energietransitie in het kader van REPowerEU zou uit 4 deelcomponenten bestaan, waarvan de eerste is gericht op de herziening van het referentiekader voor windenergie en de tweede op de herziening van het kader voor planning en het verkrijgen van vergunningen. Een derde component, gericht op de hervorming van de Natuurbeschermingswet, zou kunnen worden opgenomen, en een vierde en laatste component betreft maatregelen om de geleidelijke uitfasering van stookolie te hervormen.
1. Voor de herziening van het referentiekader voor windenergie is besloten dat het kader van 2013 zal worden vereenvoudigd en bijgewerkt om:
- Te specificeren dat de ontwikkeling van hernieuwbare energiebronnen van "hoog openbaar belang" is en dat de energieonafhankelijkheid een "doelstelling van algemeen belang" is;
- De doelstelling voor de opwekking van windenergie aan te passen volgens deze nieuwe klimaatambitie;
- De beste beschikbare technologieën te gebruiken, wat leidt tot de installatie van hogere en krachtigere windturbines die ook steeds verder uit elkaar komen te staan, zodat het aantal masten in eenzelfde gebied wordt verminderd;
- De afstand van de masten tot woongebieden aan te passen, daarbij rekening houdend met het decreet over de sectorale voorwaarden:
- de minimale afstand tussen de mast van een windturbine en een woonwijk is 500 meter, plus de helft van de hoogte van de windturbine;
- De vaste afstand van 400 m tot een afzonderlijke woning (buiten woongebieden) blijft van kracht;
- De verplichting om minimaal 5 masten te installeren te wijzigen:
- In het geval van REPowerEU-projecten, waarbij hogere en krachtigere windturbines worden geïnstalleerd, op voorwaarde dat de totale productiecapaciteit van de nieuw geïnstalleerde turbines ten minste gelijk is aan die van het windmolenpark dat wordt vervangen;
- In het geval van nieuwe windmolenparken, het groeperen van windturbines aanmoedigen en de aantasting van het landschap beperken, terwijl het algehele potentieel van het gebied wordt gemaximaliseerd;
- De algemene leesbaarheid van de tekst te behouden en tegelijkertijd te proberen om het referentiekader en alle mijlpalen die het bevat te vereenvoudigen.
2. Voor de herziening van het plannings- en vergunningskader, wordt voorgesteld om de herzieningen van de RED toe te passen, namelijk:
- de verplichting om de land- en zeegebieden aan te wijzen die nodig zijn voor de installatie van energieproductie uit hernieuwbare bronnen om hun nationale bijdragen aan de 2030-doelstelling voor hernieuwbare energie te halen;
- de verplichting om een of meer plannen aan te nemen waarin "zones voor hernieuwbare energie" worden aangewezen, dit zijn gebieden die bijzonder geschikt zijn voor de installatie van energieproductie uit hernieuwbare bronnen (geen significante impact op het milieu). Deze plannen worden openbaar gemaakt;
- Uitbreiding van het toepassingsgebied van de vergunningsprocedure, door de start van de vergunningsprocedure te verduidelijken en door te vragen dat de snelste administratieve en gerechtelijke procedures beschikbaar zijn voor beroepsprocedures in verband met aanvragen voor projecten voor hernieuwbare energie;
Het decreet van 22 juni 2016 tot wijziging van de Code de l'environnement, de Code de l'eau en verschillende decreten met betrekking tot afval- en milieuvergunningen zal worden gewijzigd zodat het stedenbouwkundige deel van de omgevingsvergunning kan worden verlengd van 20 tot 30 jaar voor vergunningen die al zijn verleend in gevallen waarin een procedure met betrekking tot de hermotorisering van het park loopt.
3. Voor de hervorming van de natuurbeschermingswet, bepaalt het hervormingsontwerp dat:
- de planning, bouw en exploitatie van installaties voor de productie van energie uit hernieuwbare bronnen, de aansluiting van dergelijke installaties op het net, het bijbehorende net en de opslagcapaciteit worden beschouwd als zijnde van groot openbaar belang en in het belang van de volksgezondheid en de openbare veiligheid in de zin van de Europese richtlijnen 92/43 inzake de bescherming van habitats en soorten en 2009/147 inzake de bescherming van vogels;
- De Waalse regering zal projecten kunnen vrijstellen van een evaluatie van de gevolgen voor de biodiversiteit, indien ze zich situeren in een gebied dat erkend is als "gunstig voor de ontwikkeling van hernieuwbare energie" en dat het voorwerp heeft uitgemaakt van een milieueffectenbeoordeling, en dat op voorwaarde dat er voldoende maatregelen zijn genomen om de gevolgen van het project voor de biodiversiteit te beperken en te verzachten en, indien nodig, om ze te compenseren door middel van compensatiemaatregelen.
4. Ongeveer 635.000 woningen in Wallonië gebruiken stookolie voor verwarming en sanitair warm water, wat overeenkomt met ongeveer 40% van de Waalse woningen. Uitgaande van een levensduur van ongeveer 25 jaar moet de vernieuwing van de faciliteiten al in 2025 beginnen, met als doel om tegen 2050 koolstofvrije installaties te hebben.
- Deze hervorming zal onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en het gebruik ervan in gebouwen rechtstreeks verminderen. In veel gevallen zal dit worden gecombineerd met inspanningen om gebouwen te renoveren om hun energie-efficiëntie te verhogen en de totale energievraag te verlagen.
- Deze hervorming zal ook investeringen in hernieuwbare energie ondersteunen. Het plan bestaat erin om bestaande olie- en kolengestookte installaties te vervangen door systemen zoals warmtepompen, biomassakachels en -boilers, warmtenetten en zonneboilers.