De behoefte aan een vereenvoudiging van vergunningsprocessen groeit bij burgers en bedrijven. Tegelijkertijd moeten de besturen dossiers beheren die steeds complexer worden, voornamelijk nieuwe milieu- en stedenbouwkundige voorschriften. Digitale gegevensuitwisselingen moeten manuele handelingen verminderen, transparantie in dossiers verbeteren en de kwaliteit van de aanvragen verhogen.
Om deze uitdagingen aan te gaan, wil het Brussels Hoofdstedelijk Gewest verschillende programma’s voor digitale transformatie uitvoeren. De belangrijkste doelstellingen zijn efficiëntie, digitale ervaring en transparantie.
Om deze doelstellingen te bereiken, start het gewest vier projecten op
1. Oprichting van een Brussels gewestelijk platform voor het beheer van de relaties met de burger (CiRM-platform)
Het CiRM-platform (Citizen Relationship Management) heeft meerdere doelstellingen:
- De interactie tussen de overheid enerzijds en burgers en bedrijven anderzijds verbeteren;
- Gegevens en informatie tussen overheidsdiensten uitwisselen;
- Vermijden dat burgers en bedrijven dezelfde informatie meermaals verstrekken;
- Meerdere overheidsdiensten de mogelijkheid geven om samen aan hetzelfde dossier te werken.
2. Een platform voor de digitalisering van procedures voor stedenbouwkundige vergunningen
De procedures voor stedenbouwkundige vergunningen moeten vereenvoudigd en gerationaliseerd worden. De termijnen ervan moeten korter, rekening houdend met de Brusselse actoren en de ruimtelijke ordening (die tijd nodig hebben om hun taken en verplichtingen na te komen). Elke burger en onderneming kan een stedenbouwkundige vergunningsaanvraag indienen.
3. Een platform voor de digitalisering van de procedures voor stedenbouwkundige inlichtingen en archieven
De hervatting en versnelling van stedenbouwkundige inlichtingen zorgen dat vastgoedtransacties in de Brusselse economie zo goed mogelijk verlopen. De digitalisering van stedenbouwkundige inlichtingen gaat samen met de nodige juridische hervormingen of aanpassingen voor de correcte implementatie ervan. Elke burger en onderneming kan een stedenbouwkundige vergunningsaanvraag indienen of een vastgoedtransactie verrichten.
De hervatting en versnelling van de levering van planningsinformatie zal ervoor zorgen dat vastgoedtransacties, en hun invloed op de Brusselse economie, worden uitgevoerd onder de best mogelijke omstandigheden. Dit project om informatie over stadsplanning te digitaliseren zal vergezeld gaan van de nodige juridische hervormingen/aanpassingen voor een succesvolle uitvoering ervan.
4. Een platform voor de digitalisering van milieuvergunningsprocedures
Het belangrijkste project is de ontwikkeling van een webapplicatie voor de online indiening en follow-up van aanvragen voor milieuvergunningen. Het zal ook een invloed hebben op de aanpassing van beheerprocessen in administraties, op juridische aanpassingen en archiveringen op lange termijn. Alle burgers en bedrijven kunnen een milieuvergunning aanvragen.
De projecten werden opgestart in 2020 en lopen tot 31 december 2025.