Dit project draagt bij tot de digitaliseringsstrategie van de verschillende federale overheidsdiensten, zowel voor de interne beheersprocessen als voor de digitalisering van hun diensten.
oktober 2025
Vereisten zijn vastgelegd
Uit te voeren
Er is een front-end ontwikkeld, getest en gevalideerd dat volledig compatibel is met slechts één keer, voor een aantal domeinen (d.w.z. burgerlijk register, bevolkingsregister, sociale zekerheid (werknemers), sociale zekerheid (werkgevers), motorvoertuigenregister, beroepskwalificaties, rechtspersonen, starten van een bedrijf, wijzigen van een bedrijf, sluiten van een bedrijf). Het systeem moet voldoen aan de eIDAS-verordening (Electronic Identification, Authentication and Trust Services) en moet volledig gebruikersgericht zijn door het "no wrong door"-beginsel volledig toe te passen.
Het "no wrong door"-principe in deze context betekent dat de eindgebruiker (burger of ondernemer) in contact moet kunnen komen met de bijstandsdiensten, ongeacht zijn/haar toegangspunt, of dit nu "uw Europa" is, of "België.be", een regionale portaalsite, een lokaal toegangspunt of eender welke overheidsdienst, ongeacht het toestel dat hij/zij gebruikt (zoals gsm, tablet, laptop) en ongeacht het onderwerp van zijn/haar vraag. De administratieve logica achter het toegangspunt, op backofficeniveau, moet ervoor zorgen dat de vraag van de eindgebruiker bij het juiste loket terechtkomt zonder dat de eindgebruiker zich moet afvragen welke administratie verantwoordelijk is voor welk onderwerp.