Het project beantwoordt aan een tweeledige uitdaging. Allereerst is er een gelijke toegang tot digitale technologie nodig en moet de digitale kloof voor de gehele bevolking verkleind worden. Daarnaast voorziet het project in opleiding van jongeren, ouderen, werknemers en werkzoekenden in de nieuwste digitale ontwikkelingen, als onderdeel van een proces van levenslang leren.
1. Digitale inclusie bevorderen
Alle digitaal kwetsbare doelgroepen moeten kunnen beschikken over de toegang, begeleiding en basisvaardigheden die essentieel zijn voor hun actieve deelname aan het sociale, economische, culturele en politieke leven. Het kan gaan om zowel werkzoekenden als ouderen, jongeren, vrouwen, mensen met een handicap of laaggeschoolde werknemers.
Daarbij horen deze doelstellingen:
- Aanbod op leesbare en transparante manier in kaart brengen, zichtbaar maken en promoten.
- Op het grondgebied een pakket van kwaliteitsvolle basisdiensten ter beschikking stellen, afgestemd op elke doelgroep in functie van specifieke behoeften en via complementariteit van voorzieningen.
- Deze voorzieningen versterken, met name wat digitale uitrusting betreft.
- Ondersteuning bieden voor digitale uitrusting van gezinnen.
- Exploitanten inhoud en vaardigheden bijbrengen.
- Netwerk van exploitanten opzetten en complementariteit van het aanbod bevorderen.
2. Digitale opleiding versterken
Forem en IFAPME moeten zich positioneren als proactieve spelers bij de digitale transitie in Wallonië door innovatieve strategieën voor te stellen voor opleiding, begeleiding en certificering van vaardigheden voor alle jongeren, werkzoekenden en werknemers. Met bijzondere aandacht voor kwetsbare groepen en ondernemingen.
Dit deelproject heeft drie hoofddoelstellingen:
- Ruimten creëren voor immersief leren en certificering van digitale vaardigheden in digitale beroepen. Daardoor krijgen lerenden in praktijksituaties inzicht in de realiteit van hun toekomstige beroep en eigen onderneming. Bedrijven kunnen zich vertrouwd maken met de mogelijkheden die de digitalisering van activiteiten biedt.
- Beschikken over een plek voor de coproductie van hoofdzakelijk digitale instrumenten en methoden (platform) ter ondersteuning van beroepskeuzevoorlichting en -opleiding om de professionalisering van opleiders, opleidingsingenieurs, beroepskeuzeadviseurs... Dit voornamelijk in de STEM-sectoren en met als doel in te spelen op de evolutie van de onderwijsmethoden.
- Implementatie van een innovatieve digitale onderwijsstrategie (Forem & IFAPME).
Deze drie doelstellingen vormen een strategie van innovatief digitaal onderwijs die kan worden uitgevoerd dankzij de ontwikkeling van meer dan 7.000m² innovatieve opleidingsinfrastructuur voor digitale vaardigheden: ontwikkeling van 22 immersieve opleidingsruimten in opleidingscentra en 17 smart corners voor de lokale diensten van het Waals Instituut voor Alternatieve Opleiding voor Zelfstandigen en Kleine en Middelgrote Ondernemingen (IFAPME). Er zal een verslag worden opgesteld waarin de digitale opleidingsbehoeften en de ontwikkelingsbehoeften van de professionele programma's in kaart worden gebracht. Ongeveer 10.000 uur pedagogische opleiding in digitale omschakeling zal aan het onderwijzend personeel worden verstrekt. Door deze innovatieve digitale onderwijsstrategie kunnen jaarlijks 10 nieuwe digitale trajecten worden opgezet. 3.300 werkzoekenden en 800 werknemers kunnen worden opgeleid.
Het doelpubliek van het project is breed en gevarieerd. Het project komt tegemoet aan de behoefte aan digitale vaardigheden (met inbegrip van basisvaardigheden) voor mensen die de hele bevolking van Wallonië vertegenwoordigen. In het bijzonder voor kwetsbare personen (NEET’s, vrouwen, laaggeschoolde werkzoekenden, mensen met een handicap…) wiens vaardigheden moeten worden bijgestuurd om aan de behoeften van de arbeidsmarkt te voldoen. Er zal bijzondere aandacht worden besteed aan vrouwen om ongelijkheden bij toegang tot digitale technologieën en bij verwerving van digitale vaardigheden weg te werken.
Het project ging van start eind 2020 en zal doorlopen tot het tweede trimester van 2026.