De gezondheidscrisis en bijhorende lockdownmaatregelen versnellen de digitalisering, de toegenomen consumptie van online content laat zich sterk voelen in de media- en cultuursector. Zowel op Belgisch als Europees niveau stijgen digitale activiteiten zoals video- of audiostreaming en het gebruik van sociale netwerken.
Deze context vormt voor leveranciers van digitale content zowel een opportuniteit als een uitdaging. De opportuniteit bestaat uit het verbreden van het potentieel publiek en online een zo divers mogelijke groep te bereiken. Uitdagingen liggen bij het structureren van een immens aanbod aan content. De grootste uitdaging is om de Belgische Franstalige media te positioneren, maar vooral om zichtbaar te zijn in het enorme aanbod van digitale inhoud. Grote internationale spelers (GAFAN) bepalen de verspreiding van digitale content en monopoliseren online culturele praktijken. Dit project wil de Belgische Franstalige media en de culturele actoren meer autonoom maken ten opzichte van die grote internationale spelers.
De digitalisering en alles daarrond is steeds meer afhankelijk van complexe IT-methodes en -tools, ontwikkeld door transnationale bedrijven. Zulke bedrijven zijn weinig geneigd om lokale culturen naar voor te schuiven. Diversiteit van cultuuruitingen en sociale samenhang is dus een belangrijke uitdaging. Om hun eindgebruikers duurzaam te bereiken, is zichtbaarheid voor producenten en distributeurs van groot belang. Hun voortbestaan hangt ervan af.
De culturele en creatieve industrieën - waaronder de pers en de audiovisuele sector - zijn de op twee na meest getroffen sectoren door de coronacrisis. De sectoren behoren tot de meest veelbelovende hefbomen voor een economisch herstel. Dat komt door hun vermogen om banen te scheppen, hun positie in de digitalisering, de vraag ernaar en de jonge aard van veel spelers in de markt.
Doelstellingen
- De aanwezigheid en slagkracht van digitale media en culturele actoren versterken in de Franse Gemeenschap;
- De toegang tot digitale technologische tools verbeteren voor culturele- en mediabedrijven om online beter vindbaar te zijn;
- De wetgeving van de EU aanpassen zodat ze geen belemmering vormt voor het vrije verkeer van werken op vlak van auteursrecht en discriminatie;
- De culturele diversiteit versterken;
- Vertrouwen wekken bij de gebruikers, transparantie creëren, voorlichting geven over mediageletterdheid en fake news bestrijden.
Het project startte in 2021 en eindigt in 2026.